Wednesday, December 10, 2008

BENCANA ALAM


Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Negara kita dikejutkan lagi dengan berita yang menyedihkan tentang Tanah Runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa. Banyak rumah yang tertimbus dan ramai juga mangsa yang menjadi korban keadaan tersebut. Saya mengikuti berita tersebut hampir setiap malam. Sedih melihat mangsa-mangsa yang terlibat dengan peristiwa tersebut. Bagi yang kehilangan keluarga ,tentu lebih sedih lagi mengenangkan anak yang meninggal dunia ditimbus tanah dan dihimpit dengan batu-batan dan dinding rumah.


Meneliti berita ini membuat kita insaf akan diri kita sebagai manusia yang begitu kerdil dihadapan Tuhan. Tiada siapa yang mahu peristiwa sebegini menimpa keluarga mereka. Sesungguhnya , dugaan yang diberikan begitu besar, menuntut manusia memikirkan bahawa ada disana yang tidak mampu untuk difikirkan dan dihalang oleh manusia. Kejadian tanah runtuh ini, membuat semua pihak memikirkan semula beberapa tindakan yang telah diambil tentang pembangunan di tanah cerun dan kawasan berbukit.

Tuhan telah menyatakan bahawa , yang akan merosakkan bumi ini ialah manusia sendiri. Justeru itu, jika perosaknya manusia , sudah tentu yang akan mengalami kerugiannya juga adalah manusia. Jika disorot kembali, semua pihak yang terlibat perlu menjadikan ini suatu pengajaran pahit kepada mereka supaya peristiwa ini tidak lagi berulang.

Kepada mangsa yang terlibat, pihak saya dan masyrakat dalam DUN BUKIT IBAM mengucapkan TAKZIAH dan mendoakan semoga terus dilindungi oleh Tuhan sentiasa. Semoga kesabaran yang wujud dalam hati mereka sekarang dan pengorbanan mereka akan dikurniakan dengan balasan nikmat yang berganda daripada Tuhan.

Selamat Hari Raya Aidiladha..

No comments: