Friday, December 5, 2008

PILIHANRAYA KECIL !!


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Hari ini kita dimaklumkan oleh pihak SPR , bahawa satu pilihanraya kecil bagi Parlimen Kuala Trengganu (P36) akan diadakan. Hari Penamaan Calon telah ditetapkan pada 6 hb Januari 2009, dan Hari Mengundi pula pada 17 hb Januari 2009. Rakyat dalam parlimen Kuala Trengganu sekali lagi diminta untuk memilih pemimpin baru mereka setelah kematian Allahyarham Dato' Razali Ismail, Timbalan Menteri Pelajaran baru-baru ini.

Jika dilihat dan dikaji dari keadaan yang berlaku, jauh di sudut hati, betapa negara mengharapkan kepada rakyat semula dengan mengembalikan kuasa memilih pemimpin kepada mereka. Inilah tradisi negara, melalui undang-undang yang telah kita persetujui sekian lama, cara rakyat dalam negara kita untuk mencari pemimpin baru. Bukan senang hendak mengendalikan perkara ini. Semua Jentera parti di pelbagai peringkat akan diminta bersama-sama untuk bekerja memastikan kempen berjalan dengan lancar.

Pilihanraya kecil ini berlaku disaat negara menghadapi keadaan getir dengan pelbagai isu, samada diperingkat nasional mahupun internasional. Gegak gempita pembangkang untuk menghentam kerajaan inilah masanya. Kita masih dibelenggu dengan pelbagai isu ekoran daripada Pilianraya Umum, bulan Mac yang lalu, baru 9 bulan berlalu. Kuala Trengganu pasti akan menjadi medan untuk memperjelaskan banyak isu yang sudah dan sedang berlaku selama ini. Tidak kurang juga ia bakal menjadi medan untuk pihak pembangkang mereka-reka pembohongan dan fitnah untuk menjatuhkan maruah kerajaan.

Saya amat yakin bahawa, rakyat di Kuala Trengganu pasti akan membuat pilihan yang tepat. Trengganu sebuah negeri yang hebat dan dalam usaha melipatgandakan lagi pembangunan yang sedia ada. Ini dapat dilihat jika dibandingkan dengan negeri jiran iaitu Kelantan. Orang Melayu pasti akan memikirkan perkara ini.Kita harap Kaum Cina dan India dapat memikirkan bersama peranan yang telah dimainkan oleh pihak Kerajaan dalam membantu rakyat di Kuala Trengganu. Buktikanlah bahawa kita rakyat yang bijak dalam membuat pilihan.

Pemilihan calon yang bakal bertanding, menjadi sebahagian faktor untuk memastikan kejayaan kempen Pilihanraya Kecil. Harapan tinggi diletakkan kepada kepimpinan UMNO Trengganu untuk meletakkan calon yang sesuai. Seluruh negara sedang menanti siapakah bakal menjadi calon yang bertuah ini. UMNO sudah pasti akan bekerja kuat untuk memastikan kejayaan dalam pilihanraya kecil ini. Seluruh negara akan datang membantu. Inilah tradisi kita bertahun-tahun, sama-sama membantu rakan kita di Kuala Trengganu. UMNO Trengganu perlu yakin akan kekuatan UMNO yang telah sedia ada, kita tidak mahu 'belum duduk dah berlunjur' ini pasti akan buat ramai kecewa nanti. Imej parti dan Kerajaan perlu dijaga dengan baik. Lupakan segala persengketaan dalaman dan luaran kita. YAB Menteri Besar baru, sudah pasti menjadikan ini cabaran utama dan tugas penting yang perlu diselesaikan dengan baik selaku MB yang baru. Apa pun didoakan semoga terus berjaya. Selamat menghadapi Pilihanraya Kecil.

1 comment:

Bukutibamoahanv. Vlogspot. Com said...

Salam sejahtera dari
Ketua Umno Cawangan Bukit Ibam.

Semoga YB.Dato'ADUN Serta barisan kepimpinan Umno akan setiasa Gemilang..Terbilang..& Cemerlang....Always support my team...
God..bless UMNO...&..Goverment.....now..
Thanks..for..this..blog....and hope'll..continues..writing....on..and on.....