Tuesday, December 2, 2008

POLITIK PERKAUMAN

Saya melihat beberapa isu perkauman yang dibangkitkan akhir-akhir ini merupakan rentetan daripada kekecewaan tuan tubuh tersebut ekoran kemerosotan sokongan terhadap dirinya. Isu perkauman dan kedaulatan bahasa melayu dan Agama Islam , merupakan perkara yang cukup sensitif untuk disentuh oleh bukan melayu. Ini kerana , orang melayu merasakan tidak perlu kaum lain untuk mempertikaikan kedaulatan bahasa , agama Islam dan tatacara hidup mereka, kerana mereka juga tidak pernah mengacau hak orang lain.

Mungkin inilah kerananya , penjajah inggeris dihalau daripada tanah melayu dulu. Selagi mana pihak inggeris tidak mengacau urusan keagamaan, hak sultan-sultan dan bahasa melayu serta tatacara hidup orang melayu, mereka tidak akan diakacau. Kekacauan mula berlaku apabila perkara-perkara ini disentuh. Oang melayu tidak kisah jika ianya berniat untuk membantu, tetapi ianya pasti menjadi masalah jika sebaliknya. Selama beratus tahun , orang-orang melayu hidup dalam kesusahan. Kais pagi makan pagi , kais petang makan petang. Tamadun orang melayu ialah patuh kepada agama , taatkan raja pemerintah dan perjuangkan adat melayu yang diwarisi turun temurun. Malah ada juga adat yang tidak dipertahankan jika ianya bertentangan dengan ajaran agamanya.

Kenapa sekarang mereka mula mempertikaikan tentang Ketuanan Melayu? Adakah melayu pernah menghamba-abdikan kaum lain ? Dengan menjadikan mereka seperti hamba sahaya sebagaimana pernah berlaku di zaman Jahiliyah Arab dan di Afrika Selatan? Kenapa perlu takut kepada perkara yang tidak pernah wujud. Sangka buruk mula mengatasi diri. Dalam Islam , kalau kita mula dikuasai sangka buruk, itu tandanya iman kita dah mula menipis, malah dah mula tak ingat kat tuhan. Sentiasa takut dan was-was. Sebab itu ada surah dan doa untuk kita amalkan untuk hindarkan diri daripada terjebak dalam perkara ini.

Ketuanan Melayu bak kata MB Pahang, berkait rapat dengan kedaulatan raja-raja melayu. Orang melayu memanggil Raja dan Sultannya dengan panggilan "Tuanku". Lambang kasih dan setia kepada pemimpin yang sangat dikasihi. Malah orang melayu boleh mendabik dada, satu-satunya bangsa yang kekal menjaga keharmonian hubungan dengan pihak sultan dan raja , sehingga sekarang mereka masih mengekalkan institusi tersebut. Tidak seperti bangsa-bangsa lain!! malah ada yang membunuh raja mereka sendiri. Kenapa sekarang mereka mula mendengki kita?

Malah para pemimpin politik yang mula mempertikaikan Ketuanan Melayu ini , sebenarnya mereka sendiri tidak terjaga daripada segi moralnya. Bagaimana hendak menjaga rakyat yang sebegini banyak. Yang pelik, orang macam ini pun dipilih untuk menjadi pemimpin. Sekarang , ramai masyarakat diluar parti mula mengherdik kita. Mungkin inilah dilema yang dihadapi oleh Presiden mereka.

Saya tidak memusuhi MCA. Tetapi memusuhi sikap dan perangai pemimpin yang buat-buat tidak faham pengorbanan UMNO bersama-sama dengan mereka membangunkan negara ini. Kita sudah 50 tahun merdeka. Sedarlah akan dimana sepatutnya kita terus meletakkan perjuangan kita untuk generasi yang akan datang. Tidak perlulah kita meletakkan kehebatan dan kemegahan pada diri kita. Kita telah ditakdirkan untuk memimpin bangsa kita. Biarlah mereka menilainya kelak.

Apapun Syabas dan Tahniah Kepada Dato Sri Hishammuddin Tun Hussein. Semoga terus diberkati perjuangan.

3 comments:

WARIS PAHANG said...

- Apa yang Datuk Zaid Ibrahim mahu sebenarnya?

- Persoalan sekarang kapal mana yang Datuk Zaid akan naik, Kapal PAS atau PKR ? Jika Datuk Zaid tidak mahu naik kapal PAS, apa alasannya?

- Mampukah PAS menarik Datuk Zaid di depan pintu PKR?

- Adakah PKR berhasrat menghapuskan PAS sedikit demi sedikit?

ADUN BUKIT IBAM said...

apa pu saya tertarik dengan komen waris pahang yang last tu, rasanya memang betul pkr nak hapuskan pengaruh pas satu persatu...

ASD said...
This comment has been removed by the author.